A0:  رفع مشكل بوت نشدن ویندوز XP


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



Click here to make Webloger your default homepage!
Google

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل

تبادل لینک - . >

اگر مدت زیادی است كه از ویندوز استفاده می كنید . ممكن است به هنگام روشن كردن كامپیوتر ، با مشكل بوت نشدن سیستم عامل مواجه شده اید . در این موارد اولین كاری كه ممكن است انجام دهید ، نصب مجدد ویندوز است كه مشكل شما را به صورت قطعی حل می كند .

 

اما برای این مساله راه حل منطقی تری نیز وجود دارد . پیغام های خطایی كه معمولا در این موارد مشاهده می شود مربوط به از دست رفتن یا آسیب دیدن فایل های ضروری ویندوز می باشد كه در این میان دو فایل ntldr و boot.ini از اهمیت بیشتری برخوردارند .

 

اگر بعد از روشن كردن كامپیوتر و شنیدن بوق تایید بایوس ، مبنی بر سلامت سخت افزار كامپیوتر ، با پیغام از دست رفتن یا آسیب دیدن یكی از دو فایل فوق مواجه شدید ، بار دیگر سیستم را راه اندازی كرده و این بار در ابتدای راه اندازی كلید F8 را پایین نگه دارید تا صفحه ایی با چند گزینه به شما نشان داده شود .

 

ابتدا گزینه Last Know Good Configuration را انتخاب و كلید enter را بزنید . این عمل باعث می شود تا رجیستری ویندوز به آخرین حالتی كه سیستم عامل در آن زمان سالم بوده است برگردد . اما این روش ممكن در برخی موارد جواب ندهد و كاربر مجدد با همان پیغام خطای قبلی مواجه شود .

 

در اینصورت همان مراحل قبل را تكرار و این بار Safe mode را انتخاب كنید . بعد از بالا آمدن در این حالت كه علامت مشخصه آن نوشتن كلمه Safe Mode در چهار گوشه صفحه نمایش با Resolution و عمق رنگ پایین است ، مسیر زیر را دنبال كنید :

 

Start/All Programs/Accessories/System Tools/System Restore

 

و سپس با استفاده از ابزار System Restore كامپیوتر خود را به وضعیتی كه سیستم شما در آن وضعیت بدون اشكال كار می كرده است برگردانید . البته اگر چنین وضعیتی در هنگام سلامت كامپیوتر توسط شما ایجاد شده باشد یا به عبارتی دیگر شما System Restore را فعال كرده باشید . جهت آگاهی بیشتر در این مورد این مطلب را بخوانید .

 

اما اگر شما System Restore را فعال نكرده باشید این روش نیز جواب نمی دهد . تنها راه چاره در این موارد استفاده از دیسكت نجات برای ویندوز است . اگر تا به حال این دیسكت را نساخته اید بهتر است دز زمان سلامت سیستم عامل آن را بسازید .

 

طرز ساختن دیسك نجات : یك دیسكت سالم و فرمت شده 1.44 مگابایتی را درون درایو مربوطه قرار دهید . سپس از منوی استارت پنجره Run را باز كرده و عبارت cmd را تایپ و كلید اینتر را بزنید . حال در پنجره باز شده ، به ترتیب دستورات زیر را تایپ كرده و بعد از تایپ هر خط كلید enter را بزنید :

 

Xcopy c:boot.ini a: / h

 

Xcopy c:ntdetect.com a: / h

 

Xcopy c:ntldr a: / h

 

توجه داشته باشد كه C بر خلاف موارد مشابه دیگر ، در اینجا نام درایو یا پارتیشنی نیست كه ویندوز شما بر روی آن نصب است ، بلكه نام درایوی است كه كامپیوتر از آن بوت می شود . بنابراین C ثابت است و اگر فرضا ویندوز XP شما در پارتیشن D نصب شده ، نباید حرف D را تایپ كنید .

 

اكنون با تایپ دستور exit و زدن كلید اینتر از این پنجره خارج شوید . حلا دیسكت شما آماده استفاده است و به هنگام بروز هر گونه مشكل در بوت و راه اندازی سیستم ، دیسكت را درون درایو قرار داده و بایوس را طوری تنظیم نمایید كه كامپیوتر از فلاپی بوت شود . اگر مراحل را درست انجام داده باشید هم اكنون باید ویندوز بالا بیاید .

 

هر بار راه اندازی سیستم از فلاپی استفاده نكنید و مستقیم از روی هارد سیستم بوت شود بایدعكس مراحل قبل را تكرار كنید یعنی به محیط cmd بروید و در جلوی خط فرمان تایپ كنید :

 

Xcopy a:*.* c:/ h

 

اكنون سیستم شما تعمیر شده و دیگر نیازی به فلاپی ندارید . همچنین در موارد كاملا خاص كه ممكن است دیسكت بوت به شما جواب ندهد ، مجبورید از كنسول رفع عیب مایكروسافت یا به عبارتی Recovery Cansole استفاده نمایید . بدین منظور بهترین روش این است كه سی دی ویندوز xp كه قابلیت بوت شدن را داشته باشد درون درایو قرار داده و بایوس را طوری تنظیم كنید تا سیستم از روی سی دی بوت شود .

 

سپس بعد از شنیدن بوق تایید بایوس و مشاهده پیغام Press any key to boot from CD كلیدی را فشار دهید تا عملیات بوت آغاز شود . حال صبر كنید تا عملیات آماده سازی اولیه سیستم تكمیل شود  پس از آن و در مرحله بعد در صفحه معروف به Welcome كلید r را بزنید تا پروسه عملكرد كنسول رفع عیب آغاز شود .

 

در اینجا با تایپ شماره سیستم عامل مورد نظر برای رفع عیب ، كه در صفحه نمایش داده می شود و همین طور تایپ كلمه عبور مدیر سیستم ( در صورت وجود ) وارد كنسول می شوید . در جلوی خط فرمان با تایپ كلمه Help و زدن اینتر لیست دستورات قابل استفاده نمایش داه خواهد شد . اما پر استفاده ترین دستورات عبارت اند از :

 

Chkdsk : اشكالات دیسك را بررسی می كند

 

Diskpart : دستوری برای پارتیشن بندی

 

Extract : فایل های فشرده ویندوز را باز می كند .

 

Fixboot : یك سكتور بوت جدید را بر روی دیسك بازنویسی می كند .

 

Fixmbr : ركورد اصلی بوت را بازنویسی می كند .

 

ضمنا دقت كنید استفاده از دستور Fixmbr ممكن است تمام اطلاعات شما را از بین ببرد. پس قبل از استفاده از آن به خوبی جوانب كار را در نظر بگیرید .

 

منبع: alvanwe



فرصت استثنایی کسب و کار اینترنتی


:: موضوعات مرتبط: ترفندهای ویندوز , ,
:: برچسب‌ها: ترفند ها , نکات ها , وهمه اصول استفاده از کامپیوتر , روش ها , نکات مهم ویندوز ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جدیدترین های جهان و آدرس broz42.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com
cache01last1445776365